De US Car/Trucks specialist van het Noorden.

Bel ons: 0515-569 811

Ford F-150 PHEV wordt getest

In Dearborn (Michigan) is Ford gestart met het testen van de 2.7L EcoBoost Plug-in Hybride Ford F-150. Ford heeft de F-150 PHEV beloofd voor modeljaar 2020 en dat schiet al snel op. Ondanks dat op de spyshots slechts kleine details van de PHEV zichtbaar zijn, is het toch zeker dat het om de nieuwe aandrijflijn gaat. De testauto is nog op basis van het 2017 model van de F-150.

In het linker voorscherm van de testauto is duidelijk een flap zichtbaar. Hierachter zit de aansluiting voor het opladen van de F-150 PHEV. Ford heeft enige tijd geleden al een Elektisch Hybride aandrijflijn voor de F-150 aangekondigd. Na verschillende geruchten en persberichten is het goed om te zien dat de auto nu in de echte wereld getest wordt.

De oplaadaansluiting van de F-150 PHEV

F-150 PHEV wordt getest

Ford heeft ook aangekondigd dat de auto te gebruiken is als generator op bijvoorbeeld een bouwplaats. Door het grote batterijpakket en de motor als eventuele back-up lijkt dit een hele slimme stap om de aandrijflijn populair te maken bij het grote publiek.

De hybride aandrijflijn zal gekoppeld worden aan de reeds bestaande 2.7L EcoBoost. Deze motor werd voor het 2018 modeljaar nog geüpdatet, met onder andere dubbel injectie (direct en indirect) en de nieuwe 10-traps automaat. Ook de Lincoln Aviator PHEV en Ford Escape PHEV worden op dit moment getest. Wellicht worden deze auto’s door een mogelijk lagere CO2 uitstoot ook interessant voor de Europese markt.

De grootste concurrent van de Ford F-150 in Nederland, de RAM 1500, wordt inmiddels in Noord Amerika ook geleverd met een Hybride aandrijflijn. Dit betreft een zogenaamd mild hybrid systeem, wat enkel de brandstofmotor ondersteunt in specifieke situaties. Het systeem heeft de naam ‘eTorque’ gekregen en het bestaat uit een elektromotor/generator (die de dynamo vervangt) die is gekoppeld aan een 48 volts accu, die achter de achterbank is weggewerkt.

Het systeem levert 122 Nm koppel op de V6 en 175 Nm op de V8 motor, maar dit koppel wordt gebruikt om de motor te ontlasten en dus niet om in totaal extra koppel of (systeem)vermogen te leveren. De elektromotor springt automatisch bij zodra er zwaar wordt geaccelereerd en om de V8-motor langer op 4 cilinders te kunnen laten rijden wanneer cilinderuitschakeling actief is. Daarnaast zorgt het ervoor dat het overschakelen van de standaard 8-traps automaat soepeler verloopt. Ook functioneert het als razendsnel (≤ 400 milliseconden) start-stop systeem en kan het remenergie terugwinnen, om de Ram 1500 nog efficiënter te maken.

Related Posts